Kwaliteit van Zorg; Wie bepaalt dat eigenlijk?
Vanochtend lees ik een blog over het meer betrekken van de patiënt
bij 'Kwaliteit van Zorg'. In die context vind ik de kop: 'We willen allemaal
dat de patiënt beter wordt' erg interessant. Wat zou de patiënt eigenlijk
zelf willen? Ik ga daarnaar in het blog op zoek.
'We willen dat de patiënt beter
wordt'
Het blog is geschreven door Robbert
Huijsman, manager van het programma Kwaliteit van Zorg bij Zilveren Kruis
Achmea. Hij geeft aan dat het perspectief van de patiënt meer mee wordt gewogen
bij het bepalen van kwaliteit en keuze. Hiervoor zijn uitkomstindicatoren ontwikkeld.
Voorbeelden van uitkomstindicatoren zijn overleving, herstel van gezondheid,
weer goed kunnen functioneren en kwaliteit van leven. 'Best lastig te
ontwikkelen die uitkomstindicatoren', aldus Huisman. Dat begrijp ik want geen
patiënt is gelijk natuurlijk. Wat de één helemaal gelukkig maakt, is voor de
ander een martelgang. En wat als de patiënt helemaal niet beter wil
worden?
Zolang WE willen dat de patiënt beter
wordt, doet wat de patiënt zélf wil er namelijk helemaal niet toe. Vanuit een
dergelijke basishouding plaats je jezelf op een voetstuk van 'Wij weten wat het
beste voor u is.' Als patiënt moet je dan al heel stevig in je schoenen staan
om daar tegen in te gaan. En een patiënt staat meestal net op dat moment niet
zo stevig in zijn schoenen. Of iemand zich uitgenodigd voelt om te zeggen wat
hij/zij graag zélf wil, wat hij zelf het beste vindt hangt af van hele subtiele
zaken. Zoals een enkel woordje WIJ. "Wij willen dat u beter wordt, dus...
". Daar zit je dan als patiënt. Wie ben jij om daar nog wat tegenin te
brengen?
Hoe kunnen we de patiënt het beste helpen?
In mijn ogen zou dit al een betere titel
van het blog zijn. Je laat als deskundige een beetje je kwetsbaarheid zien.
Want ja, als die patiënt ook zelf iets te zeggen heeft over de kwaliteit van
zorg, dan kun je gewoon niet alles weten. Dan zul je vragen moeten stellen over
zijn leefsituatie, zijn tevredenheid daarmee, het levensperspectief, zijn
ziektebeleving, zijn behoefte aan zelfredzaamheid en autonomie etc. Als je dat
in beeld hebt kun je eigenlijk pas écht samen bepalen wat de beste zorg is. In
mijn ogen kun je dan pas spreken van Kwaliteit van Zorg.
Keuze maken
Citaat uit het blog: 'Steeds meer patiënten willen een
bewuste keuze maken waar zij zich laten behandelen en willen het gesprek met
hun arts over kwaliteit voeren. Wij merken dat aan het gebruik van onze
zorgservices waarbij wij patiënten helpen bij het verzamelen van
kwaliteitsinformatie en de duiding daarvan.'
Als ik dit lees ben ik in eerste instantie
onder de indruk. Goh, wat goed, ze helpen je bij het maken van een keuze waar
ik me het best kan laten behandelen. Maar als ik er verder over denk, denk ik:
Dit klopt helemaal niet. Is het niet van de zotte dat iemand van een
zorgverzekeraar mij moet helpen bij het verzamelen van kwaliteitsinformatie en
de duiding hiervan? Welke kwaliteit spreken we dan over? Niet die van mijzelf
neem ik aan. Ik wil gewoon een arts die zich verdiept in mij, mijn manier van
leven respecteert en daar de behandeling en zorg op afstemt. Die uitgaat van de
door mij gewenste kwaliteit van leven en de risico's die ik daarmee in zijn
ogen neem, respecteert. Dat hij schone instrumenten gebruikt vind ik
vanzelfsprekend, dat hij de juiste mensen in zijn team heeft ook. Daar wil ik
me niet in hoeven verdiepen. Dus is de vraag: Op basis waarvan maakt iemand een
keuze voor wat voor hem of haar de kwaliteit van zorg bepaalt?
Zelfmanagement
Ik hoor het mijn buurman al zeggen.
"Ja, natuurlijk wil ik ook zelf wel bijdragen aan mijn kwaliteit van
leven. Ook al zegt de dokter dat het niet goed voor me is, toch blijf ik lekker
mijn vette hap eten en mijn biertje met chips laat ik me ook niet verbieden,
dan maar vijf jaar korter leven." Wat doe je dan uit oogpunt van Kwaliteit
van Zorg als zo iemand diabetes en ernstig overgewicht heeft?
Dan gaan we hem in een programma
zelfmanagement leren. Citaat uit het blog: Je
kan je eigen herstel en gezondheid ook bevorderen door voldoende te bewegen,
goede voeding en ander gezond gedrag. Zelfmanagement heet dat tegenwoordig. Dan
wil je wel weten welke uitkomsten je kan bereiken met het hele zorgtraject en
welke besluiten je dan samen met je zorgverlener moet nemen. Zelfmanagement op
basis van uitkomstinformatie en gezamenlijke besluitvorming blijkt ook echt te
leiden tot betere en effectievere zorg, grotere therapietrouw, gezondere
leefstijl en hogere tevredenheid over de verleende zorg.
Wat hier staat is vast helemaal waar, maar
vooral die laatste zin... hogere tevredenheid over de verleende zorg. Hoe zit
het met de hogere tevredenheid over de eigen kwaliteit van leven?
Waar is de patiënt?
Vervolgens nodigt Robbert Huijsman zijn
publiek uit om met hem en Zilveren Kruis Achmea mee te denken en te praten over
hoe het nog beter kan en hoe ze samen veel meer mensen kunnen bereiken. Citaat: De zorg verbeteren is namelijk iets
wat we samen moeten doen, want uiteindelijk wil iedereen hetzelfde: zorgen dat
de patiënt beter wordt. Deze verbeterambitie hebben we tot uitdrukking gebracht
in een motto: shifting the curve up and to the right. Dat betekent dat de
kwaliteitsscores omhoog gaan en de verschillen tussen zorgaanbieders kleiner
worden.
Lieve mensen, hier komt de aap uit de
mouw. De verschillen tussen de zorgaanbieders moeten kleiner worden. Maar als
ik als patiënt geen keuze heb in wat voor mij kwaliteit betekent, hoe kun je
dan spreken van Kwaliteit van Zorg? Wat voor mij kwaliteit van zorg is, is dat
niet op voorhand ook voor een ander.
Verschil moet er wezen, omdat patiënten
verschillend zijn. Als je patiënten serieus neemt in hun (emotionele) keuzes,
zul je ze ook een keuze moeten bieden vanuit hun perspectief in plaats vanuit
het perspectief van de zorgverzekeraar en zorgaanbieder.
Dan spreek je niet meer van "Wij
willen zorgen dat de patiënt beter wordt", maar dan spreek je van:
"Wij willen de patiënt het beste helpen zijn kwaliteit van leven te
leiden." Dan moet je samen op zoek naar die kwaliteit.... Dan neem
je de patiënt als vertrekpunt voor het bepalen van Kwaliteit van Zorg.
NB: Het blijft voor ‘deskundigen’ lastig om het perspectief van de
cliënt en diens leefomgeving mee te nemen in beleidsontwikkeling, programma’s
en plannen. Ik zou graag eens wat vaker gevraagd worden om bij dergelijke
ontwikkelingen de rol van kritische buitenstaander te vervullen met oog voor
participatief taalgebruik en het perspectief van patiënt en familie.
Zie hier het blog van Robbert Huijsman in
Skipr: http://www.skipr.nl/blogs/id2415-we-willen-allemaal-dat-de-patint-beter-wordt.html
Reacties
Een reactie posten